سردبیر


16 مهر 1401


۰ کامنت


( 12 )

پاسخ معاون آموزش حوزه به سوالات پیرامون طرح جدید دروس سطوح عالی

به همت خبرگزاری حوزه و معاونت محترم آموزش حوزه‌های علمیه، حجت‌الاسلام والمسلمین رستم نژاد به سؤالات مطرح شده از سوی اساتید و طلاب، پیرامون طرح جدید دروس سطوح عالی حوزه‌های علمیه پاسخ داد.

در این مجموعه پرسش و پاسخ، اهداف و جوانب طرح جدید دروس سطوح عالی به خوبی تبیین شده و امید است این رویه همچنان تداوم داشته باشد. در دو لینک زیر به پرسش و پاسخ های مطرح شده پرداخته شده و تبیین بیشتری از طرح جدید آموزشی ارائه گردیده است:


پاسخ به سوالات طرح جدید آموزش حوزه

 

پاسخ معاون آموزش حوزه به سوالات خبرگزاری حوزه


دو نکته قابل توجه در مطالب فوق به موضوعات اصلی اشاره دارد که پس از چند سال جمع‌آوری نظرات اساتید، قطعی شده است:

۱. سطح عمومی طلاب نمی‌توانند با حفظ سنت‌های دقیق آموزشی (مثل مباحثه و تقریرنویسی) روزانه ۴ درس بخوانند و امکان اضافه کردن سنوات تحصیلی نیز وجود نداشته است.

2. اکثر دروس عمومی حوزه، بخش‌های پایانی را نمی‌خواندند، در صورتی که الزاماً بخش‌های پایانی از نظر علمی اولویت کمتری نسبت به سایر بخش‌ها نداشته و اساتید دنبال راه حلی برای تدریس آن بخش‌ها بوده‌اند.

با این اوصاف، مواردی که در حال حاضر مدنظر قرار گرفته است، به شرح زیر است:

اولا: هر استادی که مطابق روال گذشته با شاگردان برتر خود قادر به مطالعه کامل محدوده ها هستند، به همین روال ادامه دهند و پس از اتمام هر محدوده نسبت به برگزاری امتحان اقدام نمایند (تعداد زمان‌های امتحانات بیشتر می‌شود). اما چنانچه استادی در گذشته قادر به اتمام محدوده ها نبوده است، به جای اینکه بخش های انتهایی را حذف کند، بایستی به تناسب اهمیت و با پراکندگی مناسب، نسبت به اعلام برخی بخش ها به عنوان بخش های مطالعاتی و خودخوان اقدام نماید.

محدوده‌های پیشنهادی نیز پس از بازخوردگیری عمومی از اساتید دوباره قابلیت اصلاح دارند.

پس نظام آموزشی سابق برای اساتید علاقه‌مند و طلاب علاقه‌مند حفظ شده و برای سایرین نیز تلاش شده برنامه‌ریزی منطقی‌تری لحاظ شود.

برچسب ها :

فقه معاصر


اخبار مشابه
نتیجه ای یافت نشد

نظرات

۰ دیدگاه

دفتر فقه معاصر در پیام‌رسان‌ها:

تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه محفوظ است@2024