محمد مهدی صالح نیا


17 بهمن 1402


۰ کامنت


( 12 )

فراخوان مقاله: زبان و معنا در فلسفه حقوق اسلامی (اصول فقه)

دپارتمان مطالعات حقوقی اسلامی از محققان دعوت می کند تا آثار علمی خود را برای دوازدهمین کارگاه مسائل فقهی معاصر مؤسسه المهدی به میزبانی این مؤسسه ارسال کنند.

در طول دهه گذشته، این مؤسسه بر موضوعات فقهی معاصر متمرکز شده است و رویکردی چند رشته ای را تشویق کرده و از محققان با زمینه های سنتی و دانشگاهی برای ارائه تحقیقات و ایده های خود دعوت می کرد.

در تابستان 2024، دوازدهمین کارگاه فقهی «AMI» برای اولین بار تمرکز خود را به بررسی موضوع فرا فقهی «زبان و معنا» که مورد بحث در گفتمان فلسفه حقوق اسلامی (اصول الفقه) و تأثیر آن معطوف خواهد کرد. هدف این کارگاه، گرد هم آوردن دانشمندان در حوزه فلسفه حقوق اسلامی (اصول فقه)، هرمنوتیک و فلسفه زبان است تا جنبه های ظریف زبان و معنای مورد بحث در فلسفه حقوق اسلامی را بررسی کنند.

نظریه پردازان حقوقی مسلمان به اتفاق آرا توافق دارند که آگاهی از مقررات شرعی (حکم الشریعه) در درجه اول از طریق منابع شرعی، یعنی قرآن و مجموعه های حدیثی به دست می آید؛ در نتیجه، بخش بزرگی از گفتمان فلسفه حقوق اسلامی در طول تاریخ به مطالعه زبان و معنا اختصاص یافته است (مباحث الفاظ). حقوقدانان مسلمان اصول هرمنوتیکی متعددی را برای شناسایی، درک و تفسیر نشانه زبانی ظاهری (ظاهر) قرآن ابداع کرده اند. به عنوان مثال، برخی از موضوعات رایجی که در مطالعه اوصولی در مورد زبان و معنا مورد بحث قرار گرفته اند عبارتند از:

  • رابطه بین کلمات و معنا.
  • حقیقت و مجاز
  • ماهیت و دلالت اشکال و ساختارهای زبانی مانند امر و نهی (اوامر و نواهی)، گزاره‌های عام و خاص (عام و خاص)، گزاره های مطلق و مقید (مطلق و مقیّد)، گزاره های روشن و مبهم (مبین و مجمل) و سخنان صریح و ضمنی (منطوق و مفهوم).

درک هرمنوتیکی مسلمانان از تأثیر متقابل و پیچیده بین زبان و معنا و غنای بحث ها و مفاهیم موجود در آن به طور جامع در زبان انگلیسی ارائه نشده است؛ از این رو، این کارگاه از پژوهشگران دعوت می کند که بتوانند به صورت انتقادی، گفتمان مبحث الفاظ را در زبان انگلیسی، به ویژه با تمرکز بر موضوعات فوق، ارائه و بازآفرینی کنند و دلالت‌های هنجاری آنها را بر استنباط فقهی معاصر از شریعت تحلیل کنند.

از متقاضیان دعوت می شود تا زمینه های زیر را برای ارائه آثار در نظر بگیرند:

  • خاستگاه تاریخی اصول مختلف هرمنوتیکی مورد استفاده در فلسفه حقوق و زمینه توسعه آنها.
  • نظریات و مفروضات فلسفی، کلامی و اخلاقی که در زمینه مبحث الفاظ مورد بحث قرار می گیرد.
  • ارتباط اصول زبان‌شناختی و هرمنوتیکی توسعه‌یافته در اصول الفقه با پرسش‌های فلسفه زبان و اینکه چگونه نظریه‌های مختلف زبان می‌توانند بحث‌ها را در اصول فقه مطرح کنند.

 

کنفرانس 

این کارگاه توسط «AMI» و با همکاری «AMI Press» برگزار می شود. انتظار می‌رود که چکیده‌های ارسالی به مقالات آکادمیک کامل تبدیل شوند. پس از تکمیل موفقیت آمیز کلیه الزامات انتشار، به مشارکت کنندگان جایزه افتخاری تعلق می گیرد. «AMI» تمام هزینه های معقول سفر و اقامت را پوشش می دهد. مجموعه مقالات کارگاه در قالب یک کتاب ویرایش شده در سال 2025 منتشر خواهد شد. زبان کارگاه (و مقالات منتشر شده) فقط انگلیسی خواهد بود. این کارگاه به مدت دو روز ادامه خواهد داشت و شامل ناهار، نوشیدنی و شام می باشد. ارائه هر مقاله نباید بیش از 20 دقیقه طول بکشد. همه ارائه کنندگان موظفند دو روز کامل در آنجا بمانند.

 

 زمانبندی برای ارسال ها 

  • چکیده ها: آخرین مهلت ارسال چکیده ها 19 آوریل 2024 است. چکیده ها باید 300 تا 500 کلمه باشد و باید همراه با رزومه (حداکثر 2 صفحه، با فهرستی از آثار متقاضی و تجربه کاری اخیر) در قالب «Word» یا «PDF» ارسال شوند. نویسندگان نیز باید بیوگرافی کوتاهی از خود ارائه دهند.
  • چکیده‌های فهرست کوتاه (Shortlisting Abstracts): چکیده‌های فهرست نهایی کارگاه تا 3 می 2024 اطلاع‌رسانی می‌شوند.
  • کارگاه: چکیده‌های منتخب برای یک کارگاه دو روزه در تاریخ 4 و 5 ژوئیه 2024 به مؤسسه المهدی دعوت خواهند شد. هماهنگ کننده کارگاه ترتیب سفر و اقامت را برای شما خواهد داد.

 

ارسالی چکیده‌ها 

چکیده با حداکثر 500 کلمه و باید در قالب یک سند Word یا PDF پیوست شده در یک ایمیل به shahw@almahdi.edu تا ساعت 17:00 به وقت انگلستان، جمعه 19 آوریل 2024 ارسال شود. متقاضیان باید یک رزومه با فهرستی از نشریات و سوابق استخدامی اخیر به همراه بیوگرافی کوتاهی از خود ارسال کنند.

 

فرآیند ارسال (مقالات کامل)  

مقالات کامل باید در قالب یک سند Word پیوست شده به ایمیلی به آدرس shahw@almahdi.edu حداکثر تا ساعت 17:00 به وقت انگلستان، 29 نوامبر 2024 ارسال شود.

صفحه اول دستنوشته باید حاوی موارد زیر باشد:

  • عنوان
  • نام(ها) و وابستگی مؤسسه ای نویسنده(ها)
  • بیوگرافی کوتاه
  • آدرس، تلفن و آدرس ایمیل نویسنده(های) مربوطه
  • چکیده حداکثر 300 کلمه
  • کتابشناسی (bibliography)
  • 6 کلمه کلیدی

مقاله های ارسالی نهایی باید با دستورالعمل های قالب بندی ارائه شده توسط AMI Press مطابق با راهنمای سبک شیکاگو مطابقت داشته باشند. تعداد کلمات مقاله ارسالی باید در محدوده 6000 تا حداکثر 10000 کلمه باشد.

 

منبع: Call for Papers: Language and Meaning in Islamic Legal Theory

 

برچسب ها :

اصول فقه

مباحث الفاظ

هرمونوتیک


اخبار مشابه
نتیجه ای یافت نشد

نظرات

۰ دیدگاه

دفتر فقه معاصر در پیام‌رسان‌ها:

تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه محفوظ است@2023