سردبیر


06 بهمن 1400


۰ کامنت


( 12 )

دیدار آیت الله مکارم شیرازی با مدیر حوزه‌ علمیه

آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار مدیر حوزه‌های علمیه و مدیر دفتر فقه معاصر: از پیشرفت دفتر فقه معاصر و محصولات آن خوشحال هستم.

دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه بعد از آن‌که با کمک محققان متعدد حوزوی و دانشگاهی نقد جامعی بر پیش‌نویس توصیه‌نامه اخلاق هوش مصنوعی یونسکو منتشر و در اختیار ریاست محترم جمهور قرار داد و با عنایت به بندهای متعدد آن سند که خلاف شرع و فرهنگ جمهوری اسلامی ایران بود، از آیت الله اعرافی (حفظه الله) درخواست نمود تا با این پشتوانه قوی در زمینه تدوین سند ملی هوش مصنوعی اقدام سریعی صورت گیرد تا دوباره به مشکلاتی نظیر سند ۲۰۳۰ دچار نشویم.

با هماهنگی مدیر محترم حوزه‌های علمیه اسناد لازم تهیه و ایشان در نامه‌ای رسمی با ذکر توانمندی‌های تخصصی و بین رشته‌ای ایجاد شده در این دفتر، از ریاست محترم جمهور خواستند که جلوی اجرای سند یونسکو در ایران گرفته شود و تدوین سند ملی اخلاق هوش مصنوعی در دستور کار قرار گیرد. 

این نامه جهت بررسی به مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری ارجاع شده و پس از مذاکرات به‌‌عمل‌آمده توسط آن مرکز، از شورای عالی انقلاب فرهنگی خواسته شد که تنظیم سند اخلاق هوش مصنوعی را به حوزه علمیه بسپارند. 

امروز نامه رسمی آقای دکتر سعید‌رضا عاملی (دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی) دریافت گردیده که به طور رسمی از حوزه علمیه خواسته‌اند تا سند اخلاق هوش مصنوعی را تدوین و برای تصویب به شورای انقلاب فرهنگی ارسال نماید.

با راهبری مدیر محترم حوزه‌های علمیه و در کنار سایر مسوولین و اعزه تلاش خواهیم کرد از تمام ظرفیت‌های موجود حوزه در راستای تدوین این سند استفاده نماییم. 

 

در رابطه با موضوعات مطرح در اخلاق هوش مصنوعی که از موضوعات به‌روز و جدید جهان و لبه‌های دانش می‌باشد، این مهم که تدوین سند اخلاقی، نقش راهبری در موضوع حساس توسعه هوش مصنوعی را دارد، باید مدنظر قرار گیرد. امید است نهایی شدن این سند ملی در حوزه علمیه، نقطه عطفی برای تأثیرگذاری بیشتر تولیدات علمی حوزه در حکمرانی دینی باشد.

برچسب ها :

نظرات فقها


اخبار مشابه
نتیجه ای یافت نشد

نظرات

۰ دیدگاه

دفتر فقه معاصر در پیام‌رسان‌ها:

تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه محفوظ است@2024