محمد مهدی صالح نیا


28 مهر 1402


۰ کامنت


( 12 )

کنفرانس هوش مصنوعی و مسئولیت اخلاقی و فقهی دانشگاه مینه‌سوتا

دانشگاه اسلامی مینه‌سوتا کنفرانسی در حوزه هوش مصنوعی و مسئولیت اخلاقی و فقهی برگزار می کند.

مقدمه

هوش مصنوعی در اواسط دهه پنجاه، همزمان با توسعه چیزی که بعداً به عنوان رایانه شناخته شد، ظاهر شد. در سال های بعد، دستگاه «انیاک (ENIAC)»* ساخته شد که اولین کامپیوتر کاملا الکترونیکی بود. با گذشت زمان، هوش مصنوعی از سال 2010، با افزایش عظیم ظرفیت ذخیره سازی پردازنده ها و شتاب جریان بین رایانه های درون شبکه که قدرت و سرعت محاسباتی آنها را افزایش داد، همراه با کاهش هزینه، فناوری های هوش مصنوعی را فعالتر کرد.

هوش مصنوعی امروزه در جوامع ما جایگاه فزاینده ای را به خود اختصاص داده و به همین دلیل بیش از پیش مهم شده است. مسلماً امکان پردازش حجم عظیم اطلاعات تولید شده، هم خوب و هم نگران کننده است زیرا از بسیاری از قوای شناختی انسان تقلید می کند تا جایی که برخی از افراد نگران این موضوع شده اند. منشأ این نگرانی، خطرات مختلفی است که این تکنولوژی می تواند به جامعه انسانی تحمیل کند. خطراتی مثل اینکه یک انسان چگونه در جامعه، فعال باقی خواهد ماند، چه کاری می تواند انجام دهد، و خروجی هوش مصنوعی تا کجا پیش خواهد رفت. برای پاسخ به این امر ابتدا لازم است معانی اصطلاحی تحت پوشش مفهوم هوش مصنوعی، علاوه بر جنبه های متعدد شناختی، اخلاقی و دینی، تعریف شود.

هوش مصنوعی یکی از مهم ترین پیشرفت های فنی در عصر مدرن محسوب می شود و سوالات زیادی پیرامون آن مطرح شده است و می توان آن را مجموعه ای از تکنیک ها و ابزارهایی تعریف کرد که از محاسبات و برنامه نویسی برای نمایش و شبیه سازی هوش انسان استفاده می کند.

هوش مصنوعی می‌تواند برخی از مشکلات را که با روش‌های سنتی غیرقابل حل تلقی می‌شد حل کند و نشان‌دهنده فرصتی جدید برای بهبود زندگی انسان از نظر محاسباتی است. هوش مصنوعی را می‌توان به عنوان مثال برای بهبود سیستم های امنیتی و ایمنی، مانند ردیابی وسایل نقلیه دزدیده شده یا شناسایی اشیاء و... استفاده کرد. هوش مصنوعی همچنین می تواند به گسترش و تسریع دامنه اکتشافات علمی و فناوری کمک کند و راه را برای پیشرفت های جدید در بسیاری از زمینه ها باز کند.

مسأله این کنفرانس این است: چگونه می توان از هوش مصنوعی به طور مسئولانه، شرعی و اخلاقی استفاده کرد و نقش آن در فقه و حدود آن در دیجیتالی کردن استنباط از قرآن کریم و احادیث شریف چیست. چشم انداز و مقاصد شریعت و احکام فقهی و چالش های به کارگیری فناوری هوش مصنوعی، احکام اخلاقی مرتبط با استفاده از آن و نقش آموزش و پرورش در توانمندسازی افراد و جوامع در استفاده ایمن از هوش مصنوعی چیست؟

منتظر حضور و مشارکت فعال تمامی پژوهشگران این حوزه هستیم و امیدواریم این مجمع فرصتی برای تبادل نظر، تجربیات و یادگیری متقابل در این زمینه مهم باشد.

 

موضوعات کنفرانس

هوش مصنوعی مصطلح در فقه و حقوق اسلامی

محدودیت های کاربردی تکنیک های هوش مصنوعی در تشریع و قانونگذاری

معنای علمی هوش مصنوعی و کاربردهای آن

آیا استفاده از تکنیک های هوش مصنوعی محدودیت های عملی و اخلاقی دارد؟

با توجه به آنچه ذکر شد، بخش‌های اصلی که مشارکت‌های علمی در آن‌ها پذیرفته می‌شود مشخص می‌شود که به شرح زیر است:

 

فصل اول: هوش مصنوعی از دیدگاه اصطلاحی

محور اول: اصطلاح هوش مصنوعی در دوران بین قانون و فناوری از نظر اهداف و ارزش ها

محور دوم: محدوده مسئولیت هوش مصنوعی

محور سوم: پیامدهای حقوقی استفاده از هوش مصنوعی

محور چهارم: هوش مصنوعی در پرتو قواعد فقهی و معناشناسی

محور پنجم: هوش مصنوعی از منظر اهداف اساسی اسلام (مقاصد الشریعة)

 

بخش دوم: هوش مصنوعی و کاربرد قانونی

محور اول: هوش مصنوعی و نقش آن در فقه

محور دوم: نقش و حدود تکنیک های هوش مصنوعی در دیجیتالی کردن قرآن کریم

محور سوم: نقش هوش مصنوعی در مسئله پایش و استنباط احادیث شریف

محور چهارم: تأثیرات استفاده از تکنیک‌های هوش مصنوعی در الگوریتم‌های تحلیل آماری بر حسب اهداف شرعی

محور پنجم: نقش فناوری‌های هوش مصنوعی در مسائل فقهی

 

فصل سوم: کاربردهای هوش مصنوعی: واقعیت و امید

محور اول: مزایا و چالش های مرتبط با توسعه فناوری در محدوده هوش مصنوعی

محور دوم: تأثیرات حقوقی، اجتماعی و اقتصادی توسعه فناوری در پرتو هوش مصنوعی

محور سوم: چشم انداز تحقیق و توسعه در زمینه هوش مصنوعی و کاربردهای آتی آن

محور چهارم: چالش های بکارگیری فناوری های هوش مصنوعی در بخش های مختلف از جمله بهداشت، پزشکی، کشاورزی و صنعت

محور پنجم: نوآوری های فعلی و آینده در زمینه فناوری های هوش مصنوعی مانند شبکه های عصبی عمیق، یادگیری عمیق و فناوری تشخیص صدا، تصویر و متن

محور ششم: نقش حیاتی رایانش ابری و کلان داده در پشتیبانی و توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی

 

فصل چهارم: کنترل کاربردی و اخلاقی فناوری‌های هوش مصنوعی

محور اول: اخلاق و مسئولیت مرتبط با افزایش استفاده از هوش مصنوعی

محور دوم: چالش های امنیتی و حریم خصوصی در پرتو استفاده از فناوری های هوش مصنوعی

محور سوم: تلاش های جهانی برای تنظیم استفاده از فناوری های هوش مصنوعی و تضمین استفاده ایمن از آنها

محور چهارم: نقش حیاتی آموزش و پرورش در توانمندسازی افراد و جوامع برای استفاده مؤثر و ایمن از فناوری‌های هوش مصنوعی

 

برای اطلاعات بیشتر، به این «آدرس» مراجعه کنید.

 

در سال ۱۹۴۳ میلادی فیزیکدانی بنام دکتر جان ماکلی (به انگلیسی: John William Mauchly) با همکاری جان آدام پرسپر اکرت که مهندس برق بود شروع به ساختن اولین رایانه الکترونیکی همه منظوره نمود. این رایانه که در ساختن آن علاوه بر اجزاء الکترومکانیکی از نوزده هزار لامپ خلاء استفاده شده بود و ۱۳۰۰۰۰ وات انرژی مصرف می‌کرد و ۱۵۰۰ فوت مربع جا اشغال می‌کرد بنام انیاک (ENIAC) مخفف محاسبه‌گر و یکپارچه‌ساز عددی الکترونیکی نامگذاری شد. (منبع: ویکی پدیا)

 

منبع: مؤتمر الذكاء الاصطناعي

برچسب ها :

فقه معاصر

هوش مصنوعی


اخبار مشابه
نتیجه ای یافت نشد

نظرات

۰ دیدگاه

دفتر فقه معاصر در پیام‌رسان‌ها:

تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه محفوظ است@2023