محمد مهدی صالح نیا


14 فروردین 1401


۰ کامنت


( 12 )

دانشکده حقوق دانشگاه امارات نشستی با عنوان "هوش مصنوعی و ارزهای دیجیتال: دیدگاه شرعی" برگزار کرد

گروه شریعت و معارف اسلامی دانشکده حقوق دانشگاه امارات با همکاری اداره کل امور اسلامی و اوقاف، نشست هم‌اندیشی با عنوان «هوش مصنوعی و ارزهای دیجیتال: دیدگاه شرعی» برگزار کرد.

گروه شریعت و معارف اسلامی دانشکده حقوق دانشگاه امارات با همکاری اداره کل امور اسلامی و اوقاف، نشست هم‌اندیشی با عنوان «هوش مصنوعی و ارزهای دیجیتال: دیدگاه شرعی» برگزار کرد.

دکتر حمزه عبدالکریم حماد - رئیس گروه شریعت و معارف اسلامی - با اشاره به اینکه این نشست با هدف برجسته‌کردن موضوع هوش مصنوعی و ارزهای دیجیتال از منظر فقهی - حقوقی برگزار می‌شود، گفت: این نشست شامل موضوعات مختلف مانند: هوش مصنوعی: مفهوم، ریشه‌یابی و تأثیر آن و ماهیت ارزهای دیجیتال و انواع آنها است.

این نشست شامل دو جلسه بود که جلسه اول آن در مورد: هوش مصنوعی: مفهوم، ریشه‌یابی و تأثیر آن بود و جلسه با سخنرانی دکتر عمر الدرایی، مدیر اجرایی امور اسلامی اداره کل اوقاف آغاز شد. وی در سخنان خود بر لزوم استقبال امارات از هوش مصنوعی در نهادهای مختلف دولتی تأکید کرد. تجربه به‌کارگیری هوش مصنوعی در معاونت اسلامی اداره کل اوقاف به‌ویژه مرکز فتوا، موفقیت‌آمیز بوده است. موارد استفاده از هوش مصنوعی شامل این موارد بوده است: ارائه خدمات نوآورانه مبتنی بر سنجش رضایت کاربران، سرویس پاسخ خودکار از طریق فتواهای مدل.

در خصوص مقالات تخصصی این جلسه، ابتدا مقاله‌ای در مورد جایگاه ذهن و تأثیر آن بر هوش مصنوعی: بینش قرآنی، توسط دکتر محمد مایارا، از اعضای هیئت‌علمی گروه شریعت بررسی شد. این مقاله به مفهوم هوش مصنوعی، معانی ذهن و فواید آن، روابط بین عقل و وحی، دستورات قرآنی در خصوص ذهن پرداخته است. سپس دکتر عبدالعزیز شاکر الکبیسی - عضو هیئت‌علمی گروه شریعت و معارف اسلامی - به موضوع «اخلاق هوش مصنوعی از دیدگاه اسلام» پرداخت که موضوعات آن، این موارد بود: مشروعیت طراحی و عملکرد، بی‌طرفی و عدالت، امنیت و کنترل و احترام به حریم خصوصی و همچنین تدوین سیستم‌ها، پایداری محیطی و احترام به مالکیت فردی، نهادی و معنوی و دستیابی به آن. سپس مقاله دکتر عایشه الشهی با عنوان: قراردادهای هوشمند و مفاد آنها در فقه اسلامی پرداخته شد که در این مقاله به تبیین مفهوم عقود در فقه اسلامی و ارتباط آن با عقود هوشمند و انطباق فقهی قراردادهای هوشمند و پرداختن به آن در معاملات مالی اسلامی پرداخته شده است.

سپس جلسه دوم در مورد ارزهای دیجیتال: مفهوم، انطباق و خطرات برگزار شد. در این جلسه، مقاله دکتر عارف حسونه - عضو هیئت‌علمی گروه شریعت و معارف اسلامی - با عنوان: انطباق فقهی ارزهای مجازی رمزگذاری شده بررسی شد. این مقاله در خصوص تفاوت‌های رویکردها در خصوص ارزهای مجازی رمزگذاری شده و ارزهای سنتی، به سه نظر رسیده است: اول: توقف در موضوع تا روشن‌شدن بیشتر ابعاد. دوم: رویکرد تفصیلی. نظر سوم، نظر کسانی است که مالیت ارزهای مجازی رمزگذاری شده را انکار می‌کنند. این نظر اکثر معاصران و اکثر فتواهای رسمی جهان اسلام است. سپس استاد دکتر حاج الدوش - از اعضای هیئت‌علمی گروه شریعت و معارف اسلامی - در مقاله خود با عنوان: ارزهای دیجیتال در پرتو هوش مصنوعی دیدگاه فقهی، موضوع: مفهوم ارز دیجیتال، ویژگی‌های آن، مفهوم ساختاری ارز دیجیتال و هوش مصنوعی، سپس پرداختن به موضوع جهل، فریب و قمار در ارزهای دیجیتال. سپس دکتر سالم آل علی - عضو هیئت‌علمی گروه شریعت و معارف اسلامی - در مقاله خود با عنوان: تحلیل اختلافات فقهی ارزهای دیجیتال رمزگذاری شده، سخنان فقها را در مورد قانونی‌بودن ارزهای دیجیتال رمزگذاری شده بررسی کرده و سپس به تجزیه‌وتحلیل اختلافات فقهی در آن خصوص پرداخت.

این نشست با مقاله‌ای با عنوان: خطرات ارزهای دیجیتال و راه‌های مقابله با آن توسط دکتر محمد الحمید الهاشمی - از اعضای هیئت‌علمی گروه شریعت و معارف اسلامی - که به مفهوم ارزهای دیجیتال می‌پردازد، پایان یافت.

 

منبع: كلية القانون بجامعة الإمارات تناقش "الذكاء الاصطناعي والعملات الرقمية: رؤية شرعية " (uaeu.ac.ae)

برچسب ها :

فقه معاصر

فقه رمزارزها

هوش مصنوعی


اخبار مشابه
نتیجه ای یافت نشد

نظرات

۰ دیدگاه

دفتر فقه معاصر در پیام‌رسان‌ها:

تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه محفوظ است@2024