محمد مهدی صالح نیا


03 آبان 1401


۰ کامنت


( 12 )

برگزاری چهارمین کنفرانس بین المللی اقتصاد اسلامی شارجه

چهارمین کنفرانس بین‌المللی اقتصاد اسلامی شارجه با عنوان «تدوین مفاد معاملات مالی اسلامی، کاربردی و آینده نگرانه» توسط مرکز اقتصاد اسلامی شارجه در دانشگاه القاسمیه برگزار شد.

به گزارش روزنامه البیان، چهارمین کنفرانس بین‌المللی اقتصاد اسلامی شارجه با عنوان «تدوین مفاد معاملات مالی اسلامی، کاربردی و آینده‌نگرانه» توسط مرکز اقتصاد اسلامی شارجه در دانشگاه القاسمیه برگزار شد.

این کنفرانس دو روزه توسط جمال الطریفی رئیس دانشگاه القاسمیه و دکتر عوض الخلاف مدیر دانشگاه القاسمیه با حضور رؤسا و مدیران مراکز و اساتید دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها افتتاح شد. این کنفرانس میزبان گروه‌های نخبه‌ای از محققان و متخصصان در اقتصاد و بانکداری اسلامی به ریاست شیخ عبدالله المنعیه، عضو شورای علمای ارشد و مشاور دربار سلطنتی عربستان، آقای دکتر محمد القاری، کارشناس مجمع بین‌المللی فقه اسلامی و دکتر قطب مصطفی سانو، دبیرکل مجمع فقه اسلامی و تعدادی از محققان در زمینه‌های شرعی، حقوقی و اقتصادی بود. این کنفرانس با هدف ارائه راه‌حل‌های مختلف بومی و بین‌المللی برای رشد صنعت مالی در چارچوب اسلامی، با بهره‌مندی از نظرات متخصصان شرعی و حقوقی برگزار می‌شود.

دکتر عوض الخلاف با تأکید بر تمایل دانشگاه به پیوند تحقیقات علمی با خدمت به جامعه و برگزاری کنفرانس‌های علمی که این روند را محقق می‌کند، به اهمیت عنوان کنفرانس، یعنی موضوع تدوین مفاد تراکنش‌های مالی اسلامی اشاره کرد. 

دکتر ابراهیم المنصوری، مدیر مرکز اقتصاد اسلامی شارجه در دانشگاه القاسمیه، در سخنرانی خود به ارائه آماری از تعداد افرادی که برای شرکت در این کنفرانس درخواست داده‌اند، پرداخت. وی گفت: بیش از 100 شرکت‌کننده از حدود 27 کشور جهان است، متعلق به 82 مؤسسه دانشگاهی و پژوهشی تحقیقات خود را برای شرکت در این کنفرانس ارائه کردند که پس از بررسی آن‌ها توسط تیم داوری، بیست و یک تحقیق برای ارائه در جلسات علمی کنفرانس پذیرفته شد.

آقای دکتر احمد الحداد در سخنانی با اشاره به جهش‌های فراوانی که بانکداری اسلامی شاهد آن است، گفت: دارایی اسلامی از مرز 2.43 تریلیون دلار گذشته است.

شیخ عبدالله المنعه در سخنانی به اهمیت موضوع و نقش فقها و علما در غنا بخشیدن به مباحث مالی اسلامی اشاره کرد و افزود: توسعه و حل چالش‌های معاملات مالی اسلامی نیازمند مطالعه، اهتمام و پیگیری است.

دکتر قطب سانو، دبیرکل مجمع فقه اسلامی، بر اهمیت این کنفرانس در ایجاد وحدت اقتصادی میان کشورهای اسلامی تأکید کرد.

سپس جمال الطریفی، رئیس دانشگاه، با همراهی دکتر عوض الخلاف، مدیر دانشگاه، از بانک اسلامی شارجه و چهره‌های شرکت‌کننده از جمله پژوهشگران، پژوهشگران و نهادهای شرکت‌کننده تجلیل کرد.

در این کنفرانس سه جلسه اصلی تشکیل شد که در آن میهمانان کنفرانس، صاحب‌نظران سخنرانی کردند، جلسه اصلی اول به بررسی موضوع تدوین مفاد معاملات اسلامی، چالش‌ها و آینده‌پژوهی اختصاص یافت و دومین نشست اصلی به موضوع تجارب معاصر در تدوین مقررات مبادلات مالی اسلامی و نقش دولت‌ها و ارگان‌های مسئول اختصاص یافت و در سومین و چهارمین نشست علمی نیز شرکت‌کنندگان به ارائه تحقیقات علمی پیرامون موضوعات مختلف در خصوص تدوین احکام مالی اسلامی پرداختند.

 

منبع: https://www.albayan.ae/economy/uae/2022-10-05-1.4530002

برچسب ها :

فقه معاصر

اقتصاد اسلامی


اخبار مشابه
نتیجه ای یافت نشد

نظرات

۰ دیدگاه

دفتر فقه معاصر در پیام‌رسان‌ها:

تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه محفوظ است@2024