محمد مهدی صالح نیا


08 فروردین 1402


۰ کامنت


( 12 )

استفاده از هوش مصنوعی در فتوا و ارائه آن به مسلمانان جهان

یک مطالعه علمی که خواستار حمایت از طرحی برای ایجاد اپلیکیشنی بود که از طریق آن از هوش مصنوعی در فتواها استفاده می‌شد، از سوی دانشگاه قاسم و سایر دانشگاه‌ها و نهادهای علمی به تصویب رسید.

یک مطالعه علمی که خواستار حمایت از طرحی برای ایجاد اپلیکیشنی بود که از طریق آن از هوش مصنوعی در فتواها استفاده می‌شد، از سوی دانشگاه قاسم و سایر دانشگاه‌ها و نهادهای علمی به تصویب رسید و بر اساس آن ابواب فقهی از ابتدای کتاب طهارت تا پایان ابواب فقهی در قالب دایره المعارف رایانه‌ای ارائه می‌شود.

مطالعه پژوهشی با عنوان «هوش مصنوعی و تأثیر آن بر صنعت فتوا» توسط محقق دکتر عمر بن ابراهیم المحیمد، دانشیار گروه فقه دانشکده شریعت و معارف اسلامی دانشگاه قاسم، همچنین عنوان کرده است که می‌توان این کار را در سایر رشته‌های دینی انجام داد و این پیشنهاد را می‌توان به سازمان اطلاعات و هوش مصنوعی عربستان (SDAIA) ارائه کرد و برای تولید این برنامه‌ها با آن همکاری کرد. 
این مطالعه تأکید کرد که امکان مشارکت با نهادهای انتفاعی وجود دارد و برای کاهش بار مالی آن برای کاربران، می‌توان آن را حتی به‌صورت رایگان به مسلمانان عرضه کرد و می‌توان آن را به معروف‌ترین زبان‌های مسلمانان و همچنین به زبان‌های دیگر ترجمه کرد تا مورداستفاده همه مسلمانان در اقصی‌نقاط جهان باشد.

 

منبع: دراسة: استخدام الذكاء الاصطناعي في الفتوى وتقديمه للمسلمين في أنحاء العالم (shafaq-e.sa)

برچسب ها :

فقه معاصر

هوش مصنوعی


اخبار مشابه
نتیجه ای یافت نشد

نظرات

۰ دیدگاه

دفتر فقه معاصر در پیام‌رسان‌ها:

تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه محفوظ است@2024