محمد مهدی صالح نیا


13 آبان 1398


۰ کامنت


( 12 )

آغاز فعالیت بیست و چهارمین اجلاسیه مجمع بین‌المللی فقه اسلامی در دبی

بیست و چهارمین نشست مجمع بین‌المللی فقه اسلامی آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزای امارات (وام)، بیست و چهارمین نشست مجمع بین‌المللی فقه اسلامی به میزبانی اداره امور اسلامی و فعالیت‌های خیریه امروز در دبی با حضور سلطان بن سعید المنصوری وزیر اقتصاد و رئیس هیئت‌مدیره مرکز توسعه اقتصاد اسلامی دبی و دکتر حمد بن آل شیخ احمد الشیبانی مدیرکل اداره امور اسلامی و فعالیت‌های خیریه دبی آغاز به کار کرد.

در این کنفرانس همچنین دکتر عبدالسلام داوود العبادی، دبیرکل مجمع بین‌المللی فقه اسلامی و دکتر صالح بن عبدالله بن حمید، رئیس مجمع بین‌المللی فقه اسلامی و دکتر یوسف العثمین، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، به همراه گروهی از نخبگان، محققان از جهان عرب و اسلام حضور داشتند.

دکتر حمد بن شیخ احمد الشیبانی، مدیرکل اداره امور اسلامی و فعالیت‌های خیریه در دبی در سخنانی بر اهمیت دوره برگزاری این همایش تأکید کرد. وی هم‌زمان با سالگرد تأسیس سازمان همکاری اسلامی با اشاره به‌ضرورت فوری بحث در مورد مسائل مهم فقهی و موضوعات آینده‌پژوهانه، تأکید کرد که فقها و حقوق‌دانان کشور با تبیین احکام شرعی معاصر و نقش مهمی در پیشرفت صنعت بانکداری اسلامی دارند.

همچنین دکتر صالح بن عبدالله بن حمید، رئیس مجمع بین‌المللی فقه اسلامی، با بیان اهمیت جایگاه مجمع بین‌المللی فقه اسلامی، از دست‌اندرکاران این مجمع به دلیل ترویج معارف شرعی تقدیر کرد.

در ادامه دکتر یوسف بن احمد العثیمین، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، با تأکید بر اهمیت کار مجمع بین‌المللی فقه اسلامی بیان داشت که مهم‌ترین وظیفه سازمان همکاری اسلامی، تحکیم اتحاد مسلمانان و تقریب رویکردهای فقهی و فکری آنها به یکدیگر برای تحقق وحدت و تقریب بین مسلمانان و همبستگی سیاسی و اقتصادی بین کشورهای عضو است. وی در ادامه افزود: مجمع باتوجه‌به نیاز مبرم به وحدت تلاش مسلمانان در امور اجتهاد و فتوا به‌منظور ایجاد وحدت، اعتدال و مصونیت از افراط‌گرایی تأسیس شده است.

العثیمین در مورد سهم فناوری مدرن به‌وسیله ایجاد فرصتی برای بازرگانان مذهبی صحبت کرد و افزود که فضای مجازی نباید با هزاران فتوا و نظر متشتت، در خدمت نزاع و سردرگمی مسلمانان باشد.

در پایان مراسم افتتاحیه باتوجه‌به تحولات شتابان مسائل فقهی معاملات و شتاب تحولات علمی و فناوری، در روز اول همایش، سه جلسه به موضوع قراردادهای هوشمند پرداخت. در این جلسات، اعضاء به طرح شیوه‌های جدید برای قراردادهایی که زندگی و کار مردم را تسهیل می‌کند پرداختند.

همچنین فعالیت‌های روز دوم و سوم به موضوعات دیگری مانند قراردادهای مهندسی ساخت (FIDIC)، موضوع تساهل در اسلام اختصاص داده شد. همچنین در این همایش علاوه بر موضوعات ژنوم انسان و مهندسی زیستی آینده، به موضوع دستیابی به امنیت غذایی و آب به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلات پیش روی کشورهای اسلامی نیز پرداخته خواهد شد.

 

منبع: https://wam.ae/ar/details/1395302800016

برچسب ها :

فقه معاصر

فقه عقود مستحدثه

اقتصاد اسلامی


اخبار مشابه
نتیجه ای یافت نشد

نظرات

۰ دیدگاه

دفتر فقه معاصر در پیام‌رسان‌ها:

تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه محفوظ است@2024