محمد مهدی صالح نیا


23 آذر 1401


۰ کامنت


( 12 )

«گروه مشاوره اسلامی» به دنبال گسترش نقش خود در مسائل بهداشت عمومی

به گزارش سازمان بهداشت جهانی، سازمان همکاری اسلامی امسال میزبان نشست گروه مشاوره اسلامی (الفريق الاستشاري الإسلامي) با مشارکت مجمع بین‌المللی فقه اسلامی، دانشگاه الازهر و بانک توسعه اسلامی در جده عربستان سعودی بود. عنوان این نشست «مشارکت برای تغییر: تأثیر دین در ارتقای سلامت عمومی» بود.

به گزارش سازمان بهداشت جهانی، سازمان همکاری اسلامی امسال میزبان نشست گروه مشاوره اسلامی (الفريق الاستشاري الإسلامي) با مشارکت مجمع بین‌المللی فقه اسلامی، دانشگاه الازهر و بانک توسعه اسلامی در جده عربستان سعودی بود. عنوان این نشست «مشارکت برای تغییر: تأثیر دین در ارتقای سلامت عمومی» بود.

در این نشست، دکتر عباس شومان معاون سابق الازهر و عضو مجمع تحقیقات اسلامی که به نمایندگی از شیخ الازهر حضور داشت، خاطرنشان کرد که در دانشگاه الازهر قبلاً فتواهای بسیاری برای تصحیح باورهای غلط مذهبی و شایعات گسترده در مورد واکسن فلج اطفال و سایر واکسن‌ها صادر کرده است. وی خاطرنشان کرد: گسترش دامنه کارگروه مشاوره اسلامی در حوزه‌هایی مانند سلامت مادر، کودک و نوزاد بسیار حائز اهمیت است و از این گروه می‌خواهیم برای رسیدگی به موضوع سلامت مهاجران نیز تلاش کنند. در نهایت امیدواریم سال آینده بتوانیم در دهمین اجلاس سالانه گروه مشاوره اسلامی اعلام کنیم که بالاخره فلج اطفال را در سطح جهانی ریشه‌کن کرده‌ایم.

دکتر صالح بن عبدالله بن حمید، رئیس مجمع بین‌المللی فقه اسلامی و عضو شورای علمای ارشد نیز اعتماد خود را به واکسن‌ها تأیید کرد و اظهار داشت که حفظ خود و سلامتی در پرتو اهداف شریعت اسلام ضروری است. وی افزود: من آنچه را که این مشارکت سازنده و تیم‌های بومی مشاوره اسلامی در پاکستان، افغانستان و سومالی در اصلاح باورهای غلط مذهبی به دست آورده‌اند، ستایش می‌کنم و ما دائماً کلام خداوند متعال را تکرار می‌کنیم: {...و هر که جانی را حفظ کند، گویی همه مردم را نجات داده است...} (سوره مائده: 32).

سپس آقای محمد جمال الساعتی مشاور ویژه رئیس گروه بانک توسعه اسلامی که به نمایندگی از دکتر محمد الجاسر رئیس گروه بانک توسعه اسلامی در این نشست شرکت نموده است، در سخنانی بیان داشت: «ابولا و کووید-19 نقش علمای دین را در افزایش آگاهی عمومی و تأکید بر اهمیت اقدامات ایمنی مانند فاصله‌گذاری فیزیکی از منظر فقه اسلامی برجسته کرده‌اند.»

سپس دکتر شوقی علام، مفتی اعظم مصر، خاطرنشان کرد که نهادهای مذهبی امروز گرد هم می‌آیند تا از تأثیر دین در ارتقای سلامت عمومی بهره ببرند. وی افزود: حفظ نفس یکی از اهداف شرع است. الگوی ما رسول خدا (ص)، به امور و مسائل جامعه رسیدگی می‌کرد. از حذیفه روایت شده است که رسول‌الله (ص) فرمود: «کسی که به امور مسلمانان اهتمام نداشته باشد از آنان نیست».

در پایان این نشست که یک روز به طول انجامید، تصمیم بر این شد که الازهر میزبان دهمین نشست سالانه در قاهره مصر در هفته دوم دسامبر 2023 باشد.

شایان‌ذکر است که گروه مشاوره اسلامی یک نهاد مشارکتی است که در سال 2013 بین الازهر، آکادمی بین‌المللی فقه اسلامی، سازمان همکاری اسلامی و بانک توسعه اسلامی ایجاد شد و شامل علمای دینی و سایر کارشناسان فنی می‌شود. هدف اصلی این تیم رسیدگی به باورهای غلطی است که مانع اجرای سیاست‌های اجرایی بهداشت عمومی می‌شود.

 

منبع: https://www.spa.gov.sa/fa/2b62c483b4w

برچسب ها :

فقه معاصر

فقه حکمرانی


اخبار مشابه
نتیجه ای یافت نشد

نظرات

۰ دیدگاه

دفتر فقه معاصر در پیام‌رسان‌ها:

تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه محفوظ است@2024