۱۱ روز قبل

فقه تربیت 1

استاد: ابوالقاسم مقیمی حاجی

1400.09.29

پادکست

|

( 12 )

فقه تعلیم و تربیت

معرفی پادکست

|

دیدگاه کاربران

  • در بحث تربیت جسمی پرسیده شد که آیا نفقه فرزند بر پدر واجب است یا خیر؟ 
  • بر اساس دلالت روایت صحیحه جمیل بن درّاج مرد بر نفقه پدر و مادر، همسر (با توجه به سؤال ابن ابی عمیر از جمیل بن دراج) و فرزند مجبور می‌شود ولی این سؤال مطرح می‌شود که این اجبار آیا بیانگر حکم لزوم و وجوب است و یا اینکه به معنای لزوم و وجوب نیست و بیانگر اجبار حاکم علی العبد است؟ به عبارت دیگر آیا اجبار مرد بر پرداخت نفقه الزام شرعی است و یا اینکه الزام حکومتی است؟
  • و بنابر روایت تحف العقول از امام صادق (ع)، 24 نوع پرداخت از جیب مرد داریم که با توجه به عبارت «لمن تلزمه نفسه ...» مرد باید در حالت عسر و یسر به فرزند، والدین، همسر و مملوک خود نفقه دهد. 
  • آنچه که محل دلالت روایت تحف العقول است یکی از کسانی که نفقه او بر پدر واجب است فرزند است و ابهامی در این باره وجود ندارد ولی آنچه که محل اشکال است بحث سندی تحف العقول است و تحف العقول چند سالی در دسترس نبوده است و در اینکه این کتاب حاضر همان کتاب تحف العقول منسوب به ابن شعبه حرّانی است تردید وجود دارد و همچنین حذف اسانید، مشکل دیگر کتاب تحف العقول است و مؤلف در مقدمه ادعا کردند که روایات کتاب از ائمه معصومین (ع) نقل شده است و بحث دیگری مطرح شده که آیا اسناد جزمی مؤلف برای ما اطمینان می‌آورد یا خیر؟ که در اینجا فقها دو دسته شده‌اند مثل مرحوم شیخ بها از قدما و مرحوم امام خمینی (ره) از متأخرین قائل به حجیت اسناد جزمی شده‌اند زیرا اگر قائل به عدم حجیت اسناد جزمی شویم لازمه آن عدم وثاقت و عدالت ابن شعبه خواهد بود زیرا ایشان متهم می‌شود که اطمینان نداشت و کلام را به امام معصوم (ع) نسبت داد.

در اولین جلسه از مباحث درس خارج فقه تربیت که توسط استاد معظم آیت الله مقیمی حاجی تدریس می‌شود در صدد پاسخ به این پرسش هستند که آیا نفقه فرزند بر پدر واجب است و دلیل آن چیست؟ که لازم است جهت بهره‌مندی از تفصیل مطالب مذکور صوت جلسه این درس را استماع فرمایید. 

پادکست های مرتبط

فقه تربیت 1

استاد: قدیر علی شمس

فقه تربیت 2

استاد: قدیر علی شمس

فقه تربیت 3

استاد: قدیر علی شمس

فقه تربیت 4

استاد: قدیر علی شمس

دفتر فقه معاصر در پیام‌رسان‌ها:

تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه محفوظ است@2024