24 مرداد 1403

فقه سیاسی 18

استاد: محمدباقر تحریری

1402.09.01

پادکست

|

( 12 )

فقه سیاسی
سیاست

معرفی پادکست

|

دیدگاه کاربران

اثبات شد که بحث حاکمیت در نظام اسلامی از مباحث ضروری اسلام است. ادله عقلی و نقلی اثبات می‌کند که حاکمیت اسلامی از جانب خدا بطور عموم و خصوص و در اشخاص معینی قائم، ثابت و مستمر است.

در کتاب ولایت فقیه آقای منتظری اشکال ثبوتی مطرح شده است به این ترتیب که در زمان غیبت اگر بخواهند ولایت فقیه از جانب خدا بعنوان نصب حاکم مد نظر باشد اختلاف پیش می‌آید.

ایشان در جلد ۱ صفحه ۴۹۳ به بعد ۲۶ دلیل می‌آورند مبنی براینکه انعقاد امامت با انتخاب امت صحیح است و می‌شود به آن استدلال نمود.

عقل حکم می‌کند که هرج و مرج قبیح است و باید نظامی باشد که مصلحت مردم را در نظر بگیرید. این معنا در دولت صالح تحقق پیدا می‌کند.

ایشان همچنین می‌فرمایند: حکومت یا باید از جانب خدا نصب شده باشد یا به قهر غالب (سلطه) باشد یا به انتخاب از ناحیه امت باشد. به عقیده ایشان از میان این سه نوع نوع سوم (انتخاب امت) قابل قبول است.

در پاسخ می‌توان گفت: سؤال مهم این است که حاکمیت باید بر اساس چه قانون و ضابطه‌ای اجرا شود و سعادت دنیوی و اخروی انسان را بدست آورد و حیثیت انسان را در نظر بگیرد؟  

عقلا واضح است که این قانون باید از خالق انسان باشد و علاوه بر آن مجری قانون الهی باید بتواند این اهداف دنیوی و اخروی را حاصل کند. اداره جامعه انسانی باید یک قانون جامع و مانع (قانون الهی) باشد. ادله اثبات نبوت و امامت در این موضوع (حاکمیت سیاسی جامعه) نیز صادق است. از آن گذشته، ولایت فقیه قبل از اینکه فقهی باشد یک موضوع کلامی بوده و مترتب بر آن است. آنچه را که عقل قبول دارد، شرع نیز آن را تأیید می‌کند. مهم این است که نظام قانونی جامعه باید از جانب خالق انسان (خدا) باشد.

پادکست های مرتبط

دفتر فقه معاصر در پیام‌رسان‌ها:

تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه محفوظ است@2024