۲ روز قبل

الفائق فی الأصول 1

استاد: مهدی منتظری

1402.07.04

پادکست

|

( 12 )

الفائق
الفائق_فی_الأصول

معرفی پادکست

|

دیدگاه کاربران

پس از انتشار کتاب الفائق توسط دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه، اساتید متعددی همت به تدریس این کتاب گماردند. استاد مهدی منتظری از اساتید حوزه علمیه تهران نیز در سال تحصیلی 1403-1402 نیز مشغول به تدریس این کتاب شده اند. ویژگی تدریس استاد بررسی دقیق کلمات مطرح شده در کتاب در آثار فقهی و اصولی دیگر می باشد. دیگر ویژگی این تدریس، اشتمال آن بر جلسات کوتاه بوده و از این جهت می تواند مخاطبین خاص به خود را داشته باشد.

در این قسمت به بررسی خلاصه نکاتی که در هر جلسه توسط استاد مطرح شده است، پرداخته می شود تا مخاطب با آشنایی اجمالی با مسئله وارد به بحث شود.

 

  • در این جلسه استاد ابتدا اشاره‌ای به سیر تألیف کتاب الفائق نموده و در ادامه به بررسی اجمالی عناوین مطرح شده در این کتاب پرداخته اند. استاد بیان داشته اند که عناوینی که این کتاب مانند سیره عقلاء، الغاء خصوصیت، به آنها پرداخته است، در سایر کتب اصولی به صورت مستقل بررسی نشده اند. البته فقهاء و اصولیون از این موارد در لابه‌لای استدلالات خود استفاده نموده اند، اما بحثی مبسوط و مستقل در رابطه با این عناوین وجود ندارد، و همین نکته یکی از امتیازات این کتاب است.
  • مثلا بحث از سیره عقلاء، بحثی است که در کلمات بسیاری از اصولیون از آن استفاده شده است، و بزرگانی همچون محقق خوئی به آن برای استدلال بر حجیت خبر واحد تمسک نموده اند. اما این بحث به صورت مستقل در کلمات خود محقق خوئی نیز مورد بحث قرار نگرفته است.

 

 

در پایان لازم به ذکر است، که صوت اساتید دیگر در رابطه با درس الفائق در سایت قرار داده شده است، به این منظور می توانید با مراجعه به این صفحه از تدریس استاد شب زنده دار بهره مند شوید.

همچنین برای آشنایی با مطالب علمی مرتبط با فقه معاصر، می توانید وارد کتابخانه فقه معاصر شوید. بدین منظور می توانید بر روی این لینک کلیک کنید.

دفتر فقه معاصر در پیام‌رسان‌ها:

تمام حقوق مادی و معنوی برای سایت دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه محفوظ است@2024